Hanging Lake Colorado

Hanging Lake Colorado is een must-see! Zelfs voor niet zo fanatieke wandelaars is de hike naar Hanging Lake (vlakbij Glenwood Springs in Colorado) de moeite waard. Normaal maken wij niet zulke flinke wandelingen, en als ik vooraf had geweten hoe ver/lang/zwaar deze hike zou zijn, had ik hem misschien zelfs niet gedaan. Maar gelukkig wist ik dat niet, want daardoor hebben we de tocht wel ondernomen en kunnen genieten van de prachtige eindbestemming! Dit is mijn verslag van onze klim naar Hanging Lake:

Best Western Glenwood Springs

Na het ontbijt in ons hotel, Best Western Antlers in Glenwood Springs, gaan we op weg naar Hanging Lake. Nou ja, om te beginnen naar de parkeerplaats bij de start van de hike. Dit schijnt een van de populairste hikes van Colorado te zijn en dat was te merken. De parkeerplaats is vol. Er staat een klein rijtje wachtende auto’s en een aantal rangers om het verkeer in goede banen te leiden. Na zo’n 25 minuten zijn wij aan de beurt om te parkeren en kunnen we op pad.

Het schijnt een redelijk pittig tochtje te worden, dus we hebben ons goed voorbereid. Water en snacks in de rugzak, pet op het hoofd en factor 30 gesmeerd, ik ben er klaar voor! Al nemen we de warnings enigszins met een korreltje zout, ze kunnen goed overdrijven hier tenslotte. Volgens een van de rangers zou het ongeveer 45 minuten duren om bij het meer te komen, zo’n 2 uur roundtrip, dus wij gaan er vanuit dat we wel wat sneller zullen zijn. Dat was best een foute inschatting, we hebben er uiteindelijk anderhalf uur over gedaan. Over alleen de heenweg :-S

Hanging Lake Colorado - Weg naar de Trail
Hanging Lake Colorado - Start Trail

Pittige klim

Het is een pad van (slechts) 1.2 mijl, maar het gaat steil omhoog, over zandpaden, keien, rotsen en boomstronken. Het is echt een flink pittige klim. En het is ook nog best warm, wat het er niet makkelijker op maakt. Maar met de nodige uitpufmomenten onderweg en dankzij de prachtige omgeving is het wel vol te houden. Het ‘hangende’ meertje waar het uiteindelijk om gaat, is helemáál prachtig. Uiteindelijk was het de zweetdruppels en, ongetwijfeld, spierpijn morgen meer dan waard.

Aan één kant van het meer ligt een boardwalk met verschillende brede delen en meerdere bankjes, vanwaar je op het meertje en de watervallen aan de overkant kijkt. Het water van Hanging Lake is knalblauw en heel helder, waardoor je de vissen voor je voeten ziet zwemmen! Een prachtig fotogeniek plekje dus en perfect om een (half) uurtje uit te puffen van de wandeling, voor je begint aan de terugtocht.

Naar beneden gaat iets sneller, dit doen we in ongeveer een uur. Afdalen lijkt een stuk makkelijker dan klimmen, maar we moesten hierbij goed opletten om niet te struikelen. En het is vrij pittig voor de minder getrainde beenspier…

Hanging Lake Colorado - Onderweg
Hanging Lake Colorado - Naar beneden

Terugweg

We zijn niet de enigen die het een pittige tocht vinden. Op de terugweg komen we veel mensen tegen die vroegen hoe ver het nog is naar het eindpunt. De eersten kunnen we nog blij maken met de mededeling dat ze er bijna zijn, maar hoe meer we afdalen, hoe meer we de wandelaars moeten teleurstellen…

Als je van plan bent deze wandeling te gaan doen, houd er dan dus rekening mee dat je echt even onderweg bent, en neem een ruime hoeveelheid eten en drinken mee. Maar het is absoluut de moeite waard!