Autorijden in Amerika – Wat zijn de Amerikaanse verkeersregels?

Autorijden in Amerika en de Amerikaanse verkeersregels kunnen best spannend zijn, zeker als je voor het eerst naar Amerika reist. Als je je huurauto hebt opgehaald op de luchthaven, of je camper bij de ophaallocatie, moet je je meestal meteen in het drukke verkeer storten. Het goede nieuws is dat zodra je je (rond)reis echt gaat starten, je op veel plekken te maken hebt met hele rustige, overzichtelijke wegen en het rijden daar dus juist erg relaxt is. Maar welke regels zijn er nou anders dan in Nederland? Ik zet de belangrijkste verschillen hieronder voor je op een rij.

Highways en Interstates

Highways en interstates zijn benamingen voor de snelwegen in Amerika. Het zijn de vaak eindeloze wegen waarop je urenlang kunt rijden en zelfs meerdere staten kunt doorkruisen. Cruise control aan, countrymuziekje op en genieten maar! Deze wegen zijn allemaal genummerd, die van noord naar zuid hebben oneven getallen en van oost naar west even getallen. Er staat ook vaak ‘north’, ‘south’, ‘east’ of ‘west’ bij aangegeven, waardoor je eenvoudig ziet welke weg je moet nemen.

Hoe hard mag ik rijden?

In Amerika gebruiken ze geen kilometers, maar mijl. De maximumsnelheden worden dan ook aangegeven in mijl per uur (mph). In de steden ligt de maximumsnelheid meestal tussen de 25 en 45 mijl per uur, dat komt neer op ongeveer 40 tot 70 km/u. Hoe hard je maximaal mag rijden op de snelwegen verschilt per staat, dit is over het algemeen tussen de 65 en 80 mph (105 – 129 km/u). Het allerhardst mag je in Texas, op Texas State Highway 130 is de maximale snelheid 85 mph, omgerekend 137 km/u.

In het begin van je reis ben je vaak nog de mijlen aan het omrekenen naar kilometers, maar je zult merken dat je dat al snel achterwege laat en went aan deze nieuwe eenheid. Mocht je een TomTom bij je hebben, dan raad ik je ook aan om die op mijl te zetten in plaats van kilometer, zodat de afstanden en snelheden overeenkomen met wat er om je heen aangegeven wordt. Als je een auto huurt in Amerika met navigatie, staat deze natuurlijk al op mijlen ingesteld.

Let goed op als je lange rechttoe rechtaan wegen rijdt. Hierop mag je vaak aardig doorrijden, maar op het moment dat je een dorpje passeert (wat soms maar uit een paar huizen bestaat), moet je snelheid naar beneden. En zelfs in de kleinste plaatsjes staat vaak een sheriff om een hoekje om je aan te houden als je niet langzamer bent gaan rijden (weet ik uit ervaring…). Blijf dus scherp op de snelheidsborden, want je mist er zo eentje en dat kan je duur komen te staan.

Autorijden in Amerika - Politieauto

Stoplichten in Amerika

De stoplichten in Amerika staan aan de overkant van de weg, in tegenstelling tot recht boven je zoals we dat in Nederland kennen. Je moet dus altijd iets ‘verder weg’ kijken om het stoplicht te kunnen zien, maar als je hier eenmaal aan gewend bent is het eigenlijk erg handig. Het allerbelangrijkste verschil met Nederland als het om stoplichten gaat, is wel dat je bij rood gewoon rechtsaf mag slaan. Als er geen verkeer aankomt uiteraard. Je moet wel eerst altijd helemaal tot stilstand komen, maar als de weg vrij is mag je dan dus wel gewoon afslaan. Dit is alleen niet het geval als er een bord staat met ‘no right turn on red’.

Rechts inhalen

Aan welke kant rijden ze in Amerika? Gewoon rechts! En een van de fijnste dingen van autorijden in Amerika is dat je niet alleen links, maar ook rechts mag inhalen. Uiteraard is ook dit even wennen in het begin, je moet natuurlijk extra goed opletten of er niemand naast je rijdt als je een inhaalmanoeuvre op rechts gaat doen. Maar je zult merken dat dit super snel went en heel fijn is in de praktijk. Wel is het devies ‘keep your lane’, het is dus niet de bedoeling om de hele tijd heen en weer te schuiven. Ook mag je in de linkerbaan blijven rijden aangezien er rechts ook ingehaald kan worden. Op sommige plekken dien je wel rechts te houden, dit wordt dan aangegeven met borden met ‘keep right except to pass’.

Carpoolstroken

Rondom de grote steden zijn vaak ‘carpoolstroken’, officieel diamond lanes genaamd, te vinden. Van deze rijbanen mag je alleen gebruikmaken als je met minimaal twee personen in de auto zit. Vooral tijds de spits zijn deze banen echt een uitkomst, je rijdt er een stuk sneller op dan op de overvolle reguliere rijbanen. De diamond lanes hebben aangewezen op- en afritten, deze staan duidelijk aangegeven.

In- en uitvoegen

De in- en uitvoegstroken op de highways en interstates zijn over het algemeen een heel stuk korter dan hier. Bij invoegend verkeer dien je dan ook links te gaan rijden om de invoegende auto’s de ruimte te geven. En als je een exit neemt, is het toegestaan om al iets af te remmen als je nog op de hoofdweg rijdt. De exits zijn allemaal genummerd, dus het is altijd eenvoudig om de juiste exit te vinden. Mijn favoriete exits zijn overigens food exits, maar dat is een ander verhaal…

Kruispunten

Bij de Amerikaanse kruispunten (zonder stoplicht) geldt de overzichtelijke regel: first come, first go. Oftewel: wie het eerste kwam aanrijden, mag het eerste doorrijden. Indien er een rij auto’s staat in meerdere richtingen, wordt er over het algemeen om de beurt gereden, in de richting van de klok.

Overige regels

Kom je ergens een stopbord tegen? Stop dan ook echt! Helemaal! Een beetje afremmen en doorrollen is niet toegestaan, en ook hier geldt: er staat altijd wel ergens een sheriff verdekt opgesteld die het in de gaten heeft als je sjoemelt. Ook een fenomeen om rekening mee te houden in het Amerikaanse verkeer zijn de schoolbussen. Iedereen kent wel het uitklapbare stopbordje dat zich op de bus bevindt, en de knipperlichten van de bus gaan ook aan op het moment dat er kinderen in- en uitstappen. Op dat moment mag je de bus niet voorbijrijden, maar moet je stoppen en wachten tot hij weer gaat rijden.

Autorijden in Amerika - Schoolbus

Comments

  1. Hedwig Beantwoorden

    Heel informatief, nuttig en leuk om te lezen. 🚦🛑🛣️

Leave a Reply

Your email address will not be published.