Alles wat je moet weten over een auto huren in Amerika

Een auto huren is Amerika is een vast onderdeel van veel rondreizen. De huurauto is voor veel Amerika-reizigers dé gelegenheid om een aantal weken in een PC Hooft-tractor rond te scheuren. Zonder gehinderd te worden door al te veel stoplichten of rotondes kun je heerlijk doorrijden. Vanaf welke leeftijd kun je een auto huren in Amerika? Waar huur je voordelig een auto? En waar moet je allemaal nog meer aan denken bij het huren van een auto in de VS? Je leest het hieronder!

Fly-drive met auto boeken

Het kan de moeite zijn om fly-drive pakketten te bekijken, aangezien dit soms financieel interessant is. Vaak wordt bij deze pakketten wel een standaardcategorie auto gereserveerd. Voor veel mensen (met name bij reizen waarbij lange ritten op de planning staan) is dit te klein. Je kunt ook zelf een losse vlucht en auto boeken, waarbij je een grotere auto tot je beschikking hebt dan wanneer je voor dezelfde prijs een fly-drive boekt.

Hierbij geldt dat het toverwoord is ‘vergelijk’! De ene keer kom je een stuk voordeliger uit met een combipakket, de volgende keer vind je weer veel interessantere opties als je vlucht en auto apart boekt. Dit geldt specifiek voor de vlucht/auto-combinatie. Pakketten van reisbureaus met ook nog hotels erbij zijn eigenlijk bijna nooit interessant.

Ervaring met autoverhuur-sites

Ik heb zelf al meerdere keren voordelig een auto gehuurd via Ga je met je kind naar Amerika en huur je een auto? Kies dan sowieso een ruim model. Met een gezin met koffers heb je al snel een midsize SUV nodig.

Belangrijk om te weten bij het huren van een auto

Bij het huren van een auto in de USA zijn er, naast natuurlijk de Amerikaanse verkeersregels, enkele zaken waar je rekening mee dient te houden:

Leeftijd autohuur Amerika

Een auto huren in de VS mag bij de meeste grote verhuurbedrijven vanaf 21 jaar. Maar… als de hoofdbestuurder onder de 25 is, wordt er een flinke underage fee gerekend (ook wel young driver fee genoemd). Houd daar dus rekening mee bij de boeking en bij het kiezen van de hoofdbestuurder.

Verzekeringen bij je huurauto

Amerika staat bekend als het land van de lawsuits en als je iets wil voorkomen, is het dat je je zonder de juiste verzekeringen moet verantwoorden voor een aanrijding of ander ongeluk. De verzekeringen die je sowieso bij de huur moet afsluiten zijn een LDW (Loss Damage Waiver, vergelijkbaar met een allrisk casco verzekering) en LIS (Liability Insurance Supplement, ook wel Supplemental Liability Insurance genoemd, een verhoging van het verzekerde bedrag voor wettelijke aansprakelijkheid, aangezien het wettelijk verplichte minimumbedrag in de meeste staten (te) laag is.).

Je zit over het algemeen safe als je bij je boeking meteen het meest uitgebreide pakket verzekeringen neemt. Boek je auto in ieder geval via een Europese site of aanbieder en niet direct bij een Amerikaanse, want dat ontbreken de benodigde verzekeringen.

Brandstof huurauto

Je krijgt je auto altijd mee met een volle tank. Er zijn echter twee opties waarmee je hem terug kunt brengen, namelijk vol en leeg. De lege tank lijkt de voordeligste optie, maar dit moet je dan ook wel specifiek zo geboekt hebben. In het huurpakket is namelijk altijd vastgelegd of je de auto vol of leeg terug mag brengen. Leeg terugbrengen (je hebt dan een ‘tank of fuel’ inclusief) behoeft verder geen toelichting, al blijft het een hele kunst om de laatste keer tanken zo uit te kienen dat je de auto zo leeg mogelijk het huurstation weer binnenrijdt.

Vol terugbrengen kun je het beste doen door de auto zo kort mogelijk voor het inleveren weer vol te tanken. Alleen wacht ook weer niet té lang, want hoe dichter bij de airport, hoe duurder de brandstof over het algemeen is. Zorg er wel altijd voor dat je de tank zelf vult, want als je dit aan het verhuurbedrijf overlaat (een optie die ze ook graag altijd even noemen), zijn de kosten nog veel hoger.

Navigatie huren

Het huren van navigatie is een keuze-optie als je de auto gaat boeken. De kosten hiervoor zijn relatief hoog, vooral bij een roadtrip van een aantal weken. Denk hierbij aan zo’n 5 tot 10 dollar per dag. Om deze reden hebben wij bij onze eerste roadtrip een TomTom gekocht bij de Walmart, met hierop de kaart van Amerika. Deze was destijds rond de 100 euro en hebben we vele trips kunnen hergebruiken, waarmee we de kosten er ruim uit hebben gehaald. Inmiddels hebben de meeste auto’s natuurlijk ingebouwde navigatie. De laatste paar trips hebben we dan ook gewoon deze gebruikt, zonder dat we hiervoor betaald hadden. Dit blijft echter een gokje, want als je het niet bijboekt weet je natuurlijk nooit zeker of er bruikbare navigatie in de auto zit.

Kinderstoel huren

Als je met kinderen gaat rondreizen, heb je ook een autostoel nodig. Deze kun je ook als optie toevoegen aan de autohuur, maar vaak zijn deze stoeltjes niet schoon en het is ook vrij prijzig. Alternatief is het ter plaatse kopen van een stoeltje, bij elke Walmart vind je een uitgebreid assortiment. Nadeel is dan wel dat je eerst zonder stoeltje naar een Walmart moet rijden, wat natuurlijk niet echt veilig is. Een andere optie is het meenemen van een autostoel uit Nederland. Je kunt deze gewoon op de vliegtuigstoel zetten (als hij voldoet aan de gestelde eisen), of inchecken als bagage. Als je met een kleine reist, heb ik ook nog andere tips voor in de auto voor je!

Drop-off kosten

Wanneer je de auto in een andere staat terugbrengt dan waar je hem hebt afgehaald, worden er vaak drop-off kosten gerekend (ook wel one way fee genoemd). Het verschilt per route en verhuurder hoe hoog deze fee precies is. Voor grotere afstanden is het vaak interessant om een auto te huren bij National, omdat zij werken met een vaste fee, ongeacht de route. De meeste andere organisaties hanteren een hogere fee naarmate de staten verder uit elkaar liggen. Er zijn hierop wat uitzonderingen, zo zijn er bij veel verhuurders geen drop-off kosten tussen bijvoorbeeld Californië en Nevada. De drop-off kosten betaal je meestal ter plaatse bij het inleveren van de auto en niet vooraf bij de autohuur zelf. Houd er rekening mee dat de lokale tax hier nog bijkomt.

Tweede bestuurder

Wanneer je een auto huurt tegen een laag tarief, is het vaak zo dat maar één persoon de auto mag besturen. Rijdt er toch iemand anders, dan is deze persoon niet verzekerd. Wil je elkaar dus af en toe afwisselen, dan moet je een pakket afsluiten voor twee bestuurders. In sommige staten is de tweede bestuurder standaard inbegrepen. En als je lid wordt van een loyalty-programma, zoals National’s Emerald Club, krijg je soms de tweede bestuurder er alsnog gratis bij.

Annulering

Vliegtickets voor Amerika zijn over het algemeen niet meer annuleerbaar wanneer ze eenmaal geboekt zijn. In ieder geval niet als er is gekozen voor de voordeligste categorie, waar de meeste mensen voor gaan. Voor huurauto’s geldt dit meestal niet. Bij de meeste verhuurmaatschappijen en bemiddelaars is het mogelijk om tot kort voor vertrek de boeking kosteloos te annuleren. Het is sowieso aan te raden om te kiezen voor een annuleerbare boeking. Mocht je dan in een later stadium een interessanter tarief tegenkomen, dan kun je de eerdere boeking annuleren en de voordeligere aanbieding reserveren. Zoals ik hierboven al zei heb ik dit zelf meerdere keren gedaan bij AutoEurope en werd ik hier altijd erg goed mee geholpen.

Huurauto ophalen

Een berucht moment in het autohuurproces is het ophalen van de auto op de luchthaven of andere verhuurlocatie. De baliemedewerkers staan erom bekend diverse pogingen te wagen tot het upgraden of uitbreiden van het gehuurde pakket. Hiervoor geldt één advies: doe het niet! Ga niet in op voorstellen van de medewerker om een volle tank af te kopen, om extra verzekeringen af te sluiten, om tegen betaling een groter model te huren, om roadside assistance af te sluiten, etc. Je hebt van tevoren al goed nagedacht over de opties die je wilde afsluiten, dus laat je in vermoeide after flight jetlag-modus niet verleiden tot extra kosten.

Roadside Assistance afsluiten?

Het grootste twijfelpunt aan de balie is meestal de Roadside Assistance / Service. De medewerkers zijn experts in bangmakerij en vertellen verhalen over lekke banden, vergeten sleutels en lege accu’s, waardoor veel mensen ineens toch de noodzaak voelen om deze service af te sluiten. Het is echter goed om te weten dat in gevallen van een defecte auto de verhuurder dit gewoon zonder kosten op dient te lossen. De Roadside Assistance is alleen ‘nodig’ wanneer er een probleem met de auto is door eigen toedoen. Zoals wanneer je je sleutels in de (afgesloten) auto hebt laten liggen, een lekke band hebt en niet zelf een reservewiel kan monteren (maar ook dan wordt er in de praktijk vaak kosteloos geholpen of kan een garage de band repareren tegen veel lagere kosten dan die van de verzekering) of de lichten aan hebt gelaten en hierdoor een lege accu hebt. Oftewel: zaken die nauwelijks voorkomen en die je als ze al voorkomen over het algemeen makkelijk op een andere (goedkopere) manier kunt oplossen.

Toll device huren

In verschillende staten, zoals Virginia en Florida, is een deel van de wegen aangemerkt als Amerikaanse tolweg. Vroeger kon je bij het oprijden van een tolweg nog gewoon cash betalen, maar op steeds meer plekken is dit niet meer mogelijk. Het verschilt per staat hoe de tol geïnd wordt en het is ook per verhuurder verschillend welke opties ze bieden om de tol te betalen.

Zo heb ik met een auto van Alamo aan de oostkust gereden, waarbij er een los te huren toll device nodig was voor Washington DC en Virginia, terwijl in Georgia en Florida betaald kon worden via het toll by plate-systeem. Zoek voor vertrek goed uit hoe het zit met de tolwegen in de staten waar je doorheen reist en informeer eventueel bij de verhuurder wat je hiervoor nodig hebt.

Auto huren in Amerika